Salma geeft naailes aan gevangen vrouwen in Afghanistan

‘Mijn naam is Salma en ik kom uit Afghanistan. ZOA heeft mij benaderd om naailes te geven aan vrouwen in de gevangenis. Dat doe ik vijf middagen per week. Veel van de vrouwen die aan dit project meedoen, zitten onschuldig vast. Dat is niet ongebruikelijk in dit land. Als je man je aangeeft bij de politie word je opgepakt en vastgezet, of je nu schuldig bent of niet.’

‘Vaak is dat het begin van een lange periode vol onzekerheid. Het proces gaat vaak niet eerlijk, dus veel vrouwen weten niet waar ze aan toe zijn. Maar nog frustrerender is het dat vaak bijna niemand ze gelooft. Eén van mijn leerlingen is pas 19 jaar en zit vast omdat haar verloofde beweert dat ze een andere man heeft. Iets dat helemaal niet waar is. In de lange tijd dat ze vast zit heeft ze nog nooit haar advocaat gezien.’

Probleemschopper
‘Tijdens de les maken we kleding die de vrouwen kunnen verkopen. Met de opbrengst kunnen ze wat te eten en toiletartikelen kopen. En als ze dan weer vrij zijn, kunnen ze als naaister zelf in hun levensonderhoud voorzien. Dat is hard nodig, want de gevangenis levert vrouwen het stigma van probleemschopper op. De kans op een nieuwe relatie is daardoor klein. Bovendien moeten vrouwen in Afghanistan onder de bescherming van een man wonen. Het is dus goed dat de vrouwen in dat geval op eigen benen kunnen staan.’

Sociale contacten
‘De vrouwen supporten elkaar en ervaren de naailessen vaak ook als een grote bemoediging. Vooral voor vrouwen die geen bezoek krijgen, is het fijn dat ook zij op die manier aandacht van buitenaf krijgen. Dat ze merken dat er mensen zijn die om hen geven.’

Als vrouw een vak leren om in je eigen onderhoud te voorzien, is in Afghanistan meer dan een uitdaging. Onder de taliban mochten vrouwen geen onderwijs volgen en niet werken. Vrouwen die – onterecht – een gevangenisverleden hebben, zijn helemaal kansloos.Onder leiding van lokale vrouwelijke ZOA-medewerkers komen deze vrouwen bij elkaar in zelfhulpgroepen, in of buiten de gevangenis. We kijken wat hun kennis en talenten zijn en leren ze hoe ze die kunnen aanwenden. Zo zetten ze de eerste stappen naar een zelfstandig bestaan.